Bon energetyczny to możliwość pozyskania jednorazowo świadczenia finansowego po spełnieniu określonych warunków.
Bon energetyczny to jednorazowe świadczenie pieniężne dla gospodarstw domowych, których dochody:
- nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym
- nie przekraczają 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.
W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty, o których mowa powyżej, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę.
Wysokość bonu energetycznego w roku 2024:
- w przypadku gospodarstwa jednoosobowego wynosi – 300 zł,
- w gospodarstwie składającym się z 2 do 3 osób wynosi – 400 zł,
- w gospodarstwie składającym się z 4 do 5 osób wynosi – 500 zł,
- w gospodarstwie składającym się z co najmniej 6 osób wynosi – 600 zł.
W przypadku, gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:
- w przypadku gospodarstwa jednoosobowego – 600 zł,
- w gospodarstwie składającym się z 2 do 3 osób – 800 zł,
- w gospodarstwie składającym się z 4 do 5 osób – 1000 zł,
- w gospodarstwie składającym się z co najmniej 6 osób– 1200 zł.
Termin składania wniosków
Wnioski można składać w okresie od 1 sierpnia 2024 roku do 30 września 2024 roku. Wnioski złożone po 30 września 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.
Jak złożyć wniosek?
Zgodnie z ustawą wniosek składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli składamy wniosek w postaci elektronicznej, to trzeba go opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Termin rozpatrzenia wniosku
Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia. Przyznanie świadczenia nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej - o ile wnioskodawca wskazał adres poczty elektronicznej we wniosku o wypłatę bonu energetycznego . Nieodebranie informacji o przyznaniu świadczenia nie wstrzymuje jego wypłaty.
Wzór wniosku dostępny jest poniżej, oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.