Bon energetyczny

Bon energetyczny to możliwość pozyskania jednorazowo świadczenia finansowego po spełnieniu określonych warunków.

Grafika przedstawia zielono koło z błyskawicą wpisaną w koło. Na dole napis: Bon energetyczny. Poniżej logo Centrum Usług Społecznych w Dopiewie.

Bon energetyczny to jednorazowe świadczenie pieniężne dla gospodarstw domowych, których dochody:

  • nie przekraczają 2500 zł na osobę w gospodarstwie jednoosobowym
  • nie przekraczają 1700 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym.

W przypadku gdy wysokość przeciętnego dochodu za 2023 r. na osobę przekraczała kwoty, o których mowa powyżej, bon energetyczny przysługuje w wysokości różnicy między kwotą bonu energetycznego a kwotą, o którą został przekroczony przeciętny dochód za 2023 r. na osobę.


Wysokość bonu energetycznego w roku 2024:

  • w przypadku gospodarstwa jednoosobowego wynosi  – 300 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z 2 do 3 osób wynosi – 400 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z 4 do 5 osób wynosi – 500 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z co najmniej 6 osób wynosi – 600 zł.

W przypadku, gdy główne źródło ogrzewania danego gospodarstwa domowego jest zasilane energią elektryczną i jest wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 1 kwietnia 2024 r., albo po tym dniu - w przypadku głównych źródeł ogrzewania zgłoszonych lub wpisanych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, bon energetyczny przyznaje się w wysokości:

  • w przypadku gospodarstwa jednoosobowego  – 600 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z 2 do 3 osób – 800 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z 4 do 5 osób – 1000 zł,
  • w gospodarstwie składającym się z co najmniej 6 osób– 1200 zł.

Termin składania wniosków

Wnioski można składać w okresie od 1 sierpnia 2024 roku do 30 września 2024 roku. Wnioski złożone po 30 września 2024 r. pozostawia się bez rozpoznania.


Jak złożyć wniosek?

Zgodnie z ustawą  wniosek składa się na piśmie w postaci papierowej albo elektronicznej za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli składamy wniosek w postaci elektronicznej, to trzeba go opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.


Termin rozpatrzenia wniosku

Wniosek o wypłatę bonu energetycznego rozpatruje się w terminie 60 dni od dnia jego prawidłowego złożenia. Przyznanie świadczenia nie wymaga wydania decyzji administracyjnej. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta przesyła  wnioskodawcy informację o przyznaniu bonu energetycznego na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej - o ile wnioskodawca  wskazał  adres  poczty  elektronicznej  we  wniosku  o  wypłatę  bonu energetycznego . Nieodebranie informacji o przyznaniu świadczenia nie wstrzymuje jego wypłaty.


Wzór wniosku dostępny jest poniżej, oraz na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Skip to content